Curriculum WORLDLIT - World Literature e studi postcoloniali

(IT)

Tema Trasversale 40° ciclo

Patrimonio culturale e naturale tra locale e globale: testi, contesti, e discorsi

Curriculum 3: WORLDLIT - World Literature e studi postcoloniali  

Il curriculum propone un percorso d’indagine trasversale teso a riflettere sul rapporto tra indirizzi teorici nati in diversi momenti storici e, dunque, ontologicamente diversi, ma in dialogo e al centro di percorsi critici transdisciplinari. WORLDLIT si apre a studi incentrati su tematiche che, seppure diverse, restano inscritte in un divenire storico multiforme e interconnesso: decolonizzazione, diversità culturale e linguistica, inclusione e cittadinanza, migrazioni, tradizioni e innovazione sociale, iperdiversità, ambienti ecologicamente complessi e patrimonio culturale, anche in chiave transculturale. A questo si aggiunge una visione della pratica letteraria come fenomeno articolato al centro di processi di distribuzione e diffusione locali e globali che incidono sul rapporto tra cultura e territori/o, ripensando modelli sistemici dominanti alla luce di percorsi etici e plurali. Il concetto di “forma letteraria” potrà essere considerato in prospettiva diacronica e sincronica, sensibile ai percorsi di lettura, fruizione e coinvolgimento del lettore. 

Per il 40° ciclo si propone una riflessione critica sul tema del "patrimonio culturale" a partire da una concezione ampia del termine, inteso in senso materiale e immateriale, e in relazione al patrimonio naturale. Il curriculum WorldLit accoglierà proposte che indaghino tale concetto attraverso percorsi letterari che indagano la complessità e le molteplici dialettiche dell’abitare il mondo con particolare riguardo alla letteratura considerata come "patrimonio culturale" la cui articolazione è connessa a contesti, strategie di produzione, circolazione e ri-vitalizzazione, rimossi e zone d'ombra. Si invitano in questa cornice teorica anche percorsi incentrati su vecchie e nuove forme di oralità, epistemologie ed ecologie alternative.

 

(EN)

Transversal Theme 40th cycle

Cultural and natural heritage between local and global: texts, contexts, and discourses

Curriculum 3: WORLDLIT - World Literature and Postcolonial Studies 

The curriculum proposes a transversal path of inquiry aimed at reflecting on the relationship between theoretical directions born in different historical moments and, therefore, ontologically different, but in dialogue and at the center of transdisciplinary critical paths. WORLDLIT opens up to studies focused on themes that, although different, remain inscribed in a multifaceted and interconnected historical becoming: decolonization, cultural and linguistic diversity, inclusion and citizenship, migration, traditions and social innovation, hyperdiversity, ecologically complex environments and cultural heritage, also from a transcultural perspective. Added to this is a view of literary practice as an articulated phenomenon at the center of local and global processes of distribution and dissemination that affect the relationship between culture and territories/and/or, rethinking dominant systemic models in light of ethical and plural pathways. The concept of "literary form" may be considered from diachronic and synchronic perspectives, sensitive to the reader's pathways of reading, enjoyment and involvement. For the 40th cycle, a critical reflection on the theme of "cultural heritage" is proposed, starting from a broad conception of the term, understood in a material and intangible sense, and in relation to natural heritage. WORLDLIT welcomes proposals that investigate this concept through world literature, opening up to the complexity and multiple dialectics of inhabiting the world. At the same time, research projects are invited to investigate the in-depth study of literature considered as "cultural heritage", whose ever-changing articulation is connected to contexts, strategies of production, circulation and re-vitalization, removals and shadow zones. Paths focused on old and new forms of orality, epistemologies and alternative ecologies are also accepted in this theoretical framework.

 

Referente curriculum WORLDLIT

Prof. Edoardo Balletta

E-mail: 

Telefono: +39 051 20 9 7150